Hodepine

Hva menes med migrene eller hodepine?

Migrene er en nevrologisk sykdom som sitter inni hjernen.
På grunn av smerter fra det som skjer inni hodet spenner man musklene som er «utenpå» hodeskallen. Disse musklene blir stående i spenn, klemmer over de små blodårene som går gjennom musklene og reduserer oksygentilførselen. Og du får en ischemisk smerte.
Andre grunner til hodepine kan være generell  spenninger eller trykk i ansikts og nakkemuskulatur.
Disse musklene henger sammen via et «seil» som går over hodet.

AZZALURE / Botox (botulinum toxin)

HVORDAN VIRKER BEHANDLINGEN:
Medisinen botulinum toxin fikk FDA godkjenning den 15.10.2010 som en forebyggende behandling av hodepine hos voksne med kronisk migrene.

Azzalure har den egenskap at den blokkerer signalene mellom nervesignalet og muskelen i et område rundt 1 ca. rundt stikket.

En mimikk er en samling av muskler i ansiktet som jobber sammen. Ved å roe ned deler av disse områdene vil de berørte musklene bli mer avslappet, oksygen og blodgjennomstrømningen øker og smerten reduseres eller forsvinner helt.

VARIGHET:
Medisinen botulinum toxin har «verdens lengste effekt»,- 3 mnd. (vanlig medisin som f.eks. smertestillende virker ca. 4-6 timer). Slik at en behandling med Azzalure vil kunne vare ca. 3 mnd. første gang.

Deretter ser vi at hos ca. 70 % av befolkningen øker effekten i tid ved neste behandling.

RESULTAT:
Innen 2-4 dager.